A Zilgrei-módszerről

A Zilgrei-metódus a fájdalmat hatékonyan csillapító kombinált légzés- és tartásterápia. Egyszerű eszközökkel segíti a betegségek megelőzését, egészségtudatosságunk formálását. Tudományos módszerekkel tesztelték, az eredmények messzemenően igazolták hatékonyságát. Európa számos országában elterjedt.

Adriana Zillo olasz jógatanárnő és dr. Hans Greissing német kiropraktőr 1978-ban közösen kidolgozott egy önkezelési módszert, mely hatékonyan csillapítja a fájdalmat. A bolognai és a pizai egyetem klinikáin tudományos módszerekkel tesztelték, az eredmények messzemenően igazolták hatékonyságát. Olaszországban rendkívüli népszerűségnek örvend, de Európa számos más országában is elterjedt, különösen kedvelt gyógymód Németországban és Ausztriában.

A módszer alapelvei:

  • teszt, önvizsgálat
  • célzott tartás elve
  • tünetmentes irány elve
  • dinamizáló légzés elve
  • légzés és tartás összehangolásának elve
  • az egység elve

Teszt, önvizsgálat

  • Az ízületeink, izmaink két-három síkban végzik az elemi mozgásokat. A komplex mozgás az összes síkban egyszerre megy végbe. A fájdalom felléphet az egy síkban végzett elemi mozgás pályájának elején, közepén, végén, mindenütt, esetleg sehol sem. Az önálló mozgásvizsgálattal, teszttel azt méri a beteg, hogy melyik oldalra tud fájdalom és/vagy izomgörcs nélkül mozdulni. Megfigyeli melyik pályaszakasz fáj, mennyire érzékeny. Az eredmény szubjektív. A kapott eredményhez rendeljük a madarakról elnevezett Zilgrei-gyakorlatokat. A gyakorlat végén kontrollteszt szükséges.

Célzott tartás elve

  • A forgó mozgás minden ízületben horizontális síkban zajlik. Az oldalhajlás frontális, a hajlítás-nyújtás szagittális (nyílirányú) síkban történik. A fiziológiás, élettani mozgásokat mindig a 0 fokos, neutrális alaphelyzetből indítjuk el, és mindig oda térünk vissza.

Tünetmentes irány elve

  • Miután elkülönítettük a fájdalmas és fájdalmatlan tartást, a mozgás-ellenmozgás párok minősítést kapnak. A kiválasztott gyakorlatot a tünetmentes vagy kevésbé fájdalmas irányban végezzük.

Dinamizáló légzés elve

  • Zilgrei-légzés ritmusa belégzés, 5 mp szünet, kilégzés, 5 mp szünet. A típusa hasi légzés (rekeszizom működésével) – orron be, szájon ki. Belégzéskor a has megemelkedik, a rekesz süllyedésével a mellkas tágul, a bordák lefutása vízszintes lesz. Kilégzéskor a rekesz emelkedik, a has behúzódik, a bordák elöl megsüllyednek, hátul a gerincoszlop enyhén megnyúlik, a görbületek valamelyest ellapulnak.

Légzés és tartás összehangolásának elve

  • A mozgást a Zilgrei-légzés koordinálja. A belégzést 3-5 mp szünet követi a kiindulóhelyzetben, majd kilégzéssel a fájdalommentes mozgás irányába mozdul, és 3-5 mp szünetet tart ebben a véghelyzetben. Belégzéssel visszatér a neutrális alaphelyzetbe. Ez a mozgásfolyamat ötször ismétlendő.

Az egység elve

  • Az egész szervezet aktuális állapotához igazodó módszer. A napi három alkalommal elvégzett, legfeljebb öt Zilgrei-(madár)gyakorlatot magában foglaló öt-hat perces torna a tünetek megszüntetését célozza, az egyensúlyra való törekvés igényével. Javítja az életminőséget, formálja egészség-szemléletünket.

Kapcsolódó írások:

Hivatalos weboldal:

Nyomtatott sajtó – velünk írták:

  • A Zilgrei-módszer (Nők Lapja Egészség)

Nem csupán gyógyszerekkel csillapíthatók az ízületi és izomfájdalmak! Itthon még kevesen használják az önsegítő Zilgrei-technikát, pedig néhány gyakorlattal percek alatt elűzhető a fájdalom!

... – A módszer célja elsősorban a fájdalomcsillapítás. Azokat a mozgásokat részesíti előnyben, melyek nem okoznak fájdalmat. A technika segítségével az ízületben olyan "mikromozgást" hozunk létre, mely megmozgatja az ízületi végeket, ellazítja az izmokat, és javítja a keringést – magyarázza Váliné Fekete Szilvia gyógytornász.

A teljes cikk a Nők Lapja Egészség IV. évf. 12. számában olvasható (2010 december 3.)

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!