Scheuermann és a sport

Kérdés

Szeretnék rendszeresen testmozgást végezni, de 2003-ban Scheuermann betegséget állapítottak meg nálam (std. II). A fitneszteremben ahová járnék Pilates tornára szeretnénk spinninget végezni. Ez árthat-e nekem? És az ehhez is köthető biciklizés? Továbbá szeretnék futni és focizni. Ezek árthatnak? Segít, ha a futást pl. nem betonon, hanem füves területen, vagy rekortáron végzem? Továbbá még van két apró kérdésem, remélem tud segíteni. Van itthon fittlabdám, segít-e, ha azon ülök szék helyett? Valamint az utolsó, hogy ha a fitneszteremben felkapaszkodok bordásfalra, és onnan lógaszkodok le és hagyom, hogy a gravitáció széthúzzon, és ezt csinálom 30 mp-ig, alkalmanként 5-10x az segíthet-e a testtartás, csigolyák egyenesítésében, vagy esetleg árthat-e?

Válasz

A Scheuermann betegségben a fokozott gerincvédelem, tehermentesítő fűző, rázkódós és ugrálós sportok elkerülése a növekedés lezárulásáig, a serdülőkor végéig kiemelten fontos, mert a fellazult csontszerkezet deformálódik, a csigolya beroppanhat, a zárólemez elhalhat, Schmorl hernia alakulhat ki. Amikor a növekedés lezárult (18-20 éves kor után) a külső fűzőt el lehet dobni, de a rendszeres tornával egy "élőszövetes" izomfűzőt kell kialakítani, amellyel elkerülheti a betegség súlyosbodását.

A sportok közül a súlyemelést kerülje el, mert a gerinc túlterhelésével jár. A spinning, a biciklizés nem ártalmas. A foci, futás, kézi-, és kosárlabda rázkódásait rugalmas talpú, kényelmes sportcipővel védheti ki. A futás, kocogás természetes talajon, futószőnyegen történjen gördülőtalpas cipőben.

A bordásfalon függeszkedhet az említett intenzitással, ez jól megnyújtja a mélyhátizmokat, szalagokat. Egyedül a vállficam jelent ellenjavallatot felnőttkorban a teljes testsúly nyújtásra, ilyenkor teli talpon fél testsúllyal engedem csak végezni a nyújtást.
Jól nyújtható a gerinc, ha az említett óriáslabdára fekszik háttal, karjait fej mellett hagyja hátralógni, és talptámaszban picit gurítja magát a labdán előre-hátra. Ezt a helyzetet úgy éri el, hogy ülésben váltott lábbal tipeg előre, miközben törzsével dől hátra. Visszaülni fej és karemeléssel, hasizommal próbáljon.
Az óriáslabda segít megerősíteni a tartóizmokat, nem görnyed rajta. Célszerűnek tartom óránként váltogatni a billenthető háttámlás irodai székkel.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!