Vállficam gyógyulása

Kérdés

Nekem most ment ki másfél hete a vállam. Sokan el rémítettek, mert én még aznap megfürödtem, utána két nap átmentem a senso light-ba, hogy ezzel csak ártottam, mert teljes mozdulatlanság kellett volna legalább két hétig. Az izmaim nagyon lazák, sokat jógázom, lehet hogy ez okozza, mert mostanra szinte nem is fáj. Nem dagadt be egyáltalán, még véraláfutás sem látható.
Azt szeretném tudni, hogy levehetem-e a kötést és teljesen fekve kitámasztva mozgathatom-e az alkarom?
Az sem világos, hogy most kettő vagy 3 hét kell a teljes nyugalomra, mikor és milyen gyakorlatokkal próbálkozhatok először!

Válasz

A teljes mozdulatlanságban elgyengülnének a váll körüli izmok, amiknek erősen tartani, stabilizálni kell a kart mozgásban és nyugalomban is. A kötést csak az orvosi előírást követve vegye le! A kötésből kimaradt, szabadon lévő ízületeket most is mozgatni kellene - a kéz, csukló, ujjak minden irányú mozgatása, az alkar felfelé fordítása, lapockazáró izmok erősítése, váll körüli izometriás (feszítés-lazítás) gyakorlatok.
Az ujjak, csukló érzését és mozgásait kísérje figyelemmel, mert a plexus brachiális sérülés a vállficam szövődménye lehet. Érzészavar esetén forduljon orvoshoz!

Vállficam gyógytorna a rögzítés eltávolítása után szigorúan szakemberrel értendő(!), mert nagy a reluxációs veszély. Online tanácsadás - jellegéből adódóan - nem helyettesíti a szakgyógytorna ellátást.

Vállficam gyógytorna kezelési szempontjai:
A vezetett aktív technikák (ép kézzel alátámasztja a sérült kar könyökét), lapockát rögzítő izmok erősítése, a longitudinálisan és tranzverzálisan futó izmok egyensúlyának megteremtése szükséges a dinamikus stabilitás kialakításához. A teljes gyógyuláshoz hat hónap ésszerű, intenzív mozgásterápia szükséges. A kezelés eredményességét a fájdalom, gyengeség megszűnése, a ficam ismétlődésének elmaradása jelzi.

Kerülni kell kezdetben a 90 fok feletti karemelést oldalra és előre is, a stretchinget, és a kirotációt!

Most megkezdheti az óvatos tornát:
- az óvatos vállfelhúzást,
- könyökemelést oldalra max. 90 fokig,
- könyökemelést előre 90 fokig,
- könyökemelést hátra,
- falhoz állva a könyökét belenyomja a falba hátra, és ellazít,
- falhoz állva oldalról a könyökét belenyomja a falba oldalra, és ellazít,
- ép kezét a sérült vállra teszi, nyomja a felkart előre a tenyerébe, és ellazít,
- lapockáit jól összezárja a gerincoszlop felé, és ellazít,
- nyakmozgások gyakorlása laza válltartás mellett (fejbiccentés, oldalra döntés, forgás),
- tünetek, állapot függvényében gumiszalaggal erősíthető a felső végtag izomzata, valamint zárt kinetikus láncú gyakorlatokkal (faltámasz, négykézláb, fekvőtámasz) emelhető a nehézségi fokozat.

Nem ijesztgetésként, csupán a vállficam sokféleségének jelzéseképpen sorolnám, hogy van statikus és dinamikus instabilitás. Az előző lehet részleges elülső, részleges hátsó, teljes oldalsó és multidirectionális instabilitás. Az utóbbi lehet részleges vagy teljes rotátor köpeny sérülés. Rendelőnkben állapotfelmérés és vizsgálat alapján teszünk egyénre szabott terápiás javaslatot, végzünk célirányos gyógytornát, speciális kezelést.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!