Kéztorna stroke után

Kérdés

Nekem az lenne a kérdésem, hogy ha pl. jelen esetben (stroke miatt) az egyik kéz gyűrűsujja és a kisujja gyengébb, mint a többi, nem igazán mozog, akkor hogyan lehet erősíteni? Pl. ha egyenként kell felemelni az ujjakat az asztalról, akkor a gyűrűsujjtól kezdve nem tudja. Csak kevés gyakorlatot ismerek. Jó lenne ha legalább egy 30-40 percet tudnám tornáztatni és az is jó lenne, ha egy kicsit változatosabb lenne, nem lenne olyan monoton. És nem értem, miért kell a gyógytornán az egészséges oldallal kezdeni a tornát, miért nem elég csak a gyengébbik oldalt megtornáztatni?

Válasz

Ha az asztalról nem tudja a gravitáció ellenében felemelni a IV-es, V-ös ujjat, akkor az ujjextenzorok izomereje három alatt van. Meg kell nézni az izomműködést a gravitáció kikapcsolásával: csukló külső felére támaszkodjon, ujjai ne érjenek az asztalhoz, lazán tartsa. Innen nyújtsa ki II-V. ujját egyszerre, majd III-V. ujját, utána csak a kisujjat. Ez a kettes izomerő.
Ha nem sikerült, tegye a kézhátra a kezét lazán, innen nyújtsa ki egyenesre az ujjait az előző három variációban. Ez a gravitáció segítségével történik. Ha nincs elmozdulás az ujjban, de az izom láthatóan megrezdül, az egyes izomerőt jelent.

Az izomerő szintjének megfelelő gyakorlatokat kell elvégezni. Minél gyengébb az ujj, annál kevesebb a variációs lehetőség, és naponta több, rövidebb tornával kell erősíteni. Ahogy erősödik, úgy lehet bevonni ellenállást: befőttes gumit ujjvégekkel szétfeszít, súlyt ujjvéggel felemel, imatartásban szemben levő ujjak birkóznak. A kéz funkciója a manipuláció, a tartós terhelés nem adekvát az ilyen rövid, kis izmoknak.

A gyűrűsujjnak a kisujjal, a mutatóujjal és a hüvelykujjal ellentétben nincs külön saját nyújtó izma, csak "közösködik", ezért normális ha az önálló emelése nehézkes, esetleg nem megy. (A M. extensor communis a közös nyújtó, M. extensor digiti minimi a kisujj nyújtására rádolgozik.)

Az egészséges oldalon elvégzett gyakorlat a mozdulat beidegződését könnyíti meg, és reflexes úton az ellentétes oldalon is normalizálja az izomtónust, javítja a keringést. Ezt nevezzük konszenzuális hatásnak.

A változatosság kedvéért gyűjtöttem néhány ujjgyakorlatot:

- Kézhát az asztalon, ujjak terpeszben. A hüvelykujjat fordítsa be a kisujjhoz és vissza.
- Hüvelykujjat egyenként hozzáérint a többi ujjhoz, majd kinyújt.
- Hüvelykujjal egyenként végigsimítja az ujját ujjbegytől a tenyeréig.
- Összes ujjvéget összetesszük (ujjbegyérintés), majd hirtelen kinyújtjuk az ujjakat.
- Az összezárt ujjakra gumikarikát teszünk és azt széjjel próbáljuk feszíteni.

- Tenyerek az asztalon, nyújtott ujjak. Ujjakat terpesztjük és zárjuk.
- Nyújtott ujjakat egyenként felemeljük és visszahelyezzük.
- Félig hajlított ujjakat egyenként felemeljük, visszatesszük.
- Ujjal egyenként körözünk két irányban.
- Ujjat egyenként jobbra-balra csúsztatjuk az asztalon.
- Két ujj közé kis pálcikát, gyufaszálat, rövid ceruzát fogunk. Fölemeljük és visszahelyezzük. Váltogathatjuk az ujjpárokat.
- Ujjakkal egyenként borsószemet, kis golyót pöckölünk előre.
- Két ujjal felszedünk egy borsószemet és azt forgatjuk két irányban. Ujjpárokat váltogathatjuk.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!