Szemtorna, a szem lazítása

Kérdés

Sokat dolgozom monitor előtt, hamar elfárad a szemem és romlott is a látásom. Hogyan pihentessem a szemem munka közben? Milyen gyakorlatokkal tudok javítani a látásomon?

Válasz

Ha nem akarunk viszkető, égő, kivörösödött szemmel haza menni este, akkor munka közben időnként nézzünk az ablakon kifelé egy távoli pontra esetleg a szoba valamelyik sarkába, vagy pár percre csukjuk be a szemünket tenyerünkbe "bújva", pislogjunk többet a monitor előtt dolgozva továbbá napi 2-3-szor 10 percig végezzünk szemtorna gyakorlatokat.

A szem pihentető gyakorlatai:

- Helyezkedjen el kényelmesen az asztal előtt, könyököljön az asztalra vagy combjára és hajtsa a fejét a tenyerébe. Az ujjak keresztezzék egymást, de a tenyerét lazán tartsa, ne nyomja a szemgolyót, a szemét csukja be. Ha jól lazít, akkor csak feketeséget lát, a színek és formák a szemizmok feszültségére utalnak.

- A pislogás benedvesíti a szaruhártya felszínét, ezzel megakadályozza a kiszáradását. Szokjon hozzá, hogy 5-10 másodpercenként pislog egyet. Ez a normális gyakoriság. Képernyőre vagy könyvszövegre meredt szemmel könnyen megfeledkezünk róla.

- Órákon át ne fixáljon mereven egy pontot a tekintetével, hanem jártassa a szemgolyóját, hadd ugráljon közelebbről távolabbra és vissza. Az éleslátáshoz folyamatosan változtatni kell a fókusztávolságon. Ilyenkor a szemlencse, a lencsefüggesztő rostok és a szemizmok állapota folyamatosan változik, ez tartja egészségesen a szemet.

- A szemakupresszúrával, vagyis a szem körüli, a szemgödör peremén, illetve környezetében levő pontok masszírozásával pillanatok alatt felfrissülhet. Érdemes megtanulni és alkalmazni.

1. Mutatóujját a szemöldök belső széle alá helyezve nyolcszor végezzen körkörös masszírozó mozdulatot.

2. A belső szemzug felett, a hüvelyk és mutatóujjával összecsippentve az orrnyergét szintén nyolcszor masszírozza.

3. A mutatóujját a szem közepe alá helyezve végezze a nyolcszori masszírozást.

4. Hüvelykujját helyezze a külső szemzug felett a halántékra és a szemöldök felett három ponton maszírozza (a szemöldök külső széle felett, a szemöldök közepe felett és a szemöldök belső széle felett).

Szemtorna gyakorlatok

- A szem alkalmazkodókészségét jelentősen javítja a következő gyakorlat. Nyújtsa előre az egyik mutatóujját, tartsa szeme előtt kb. 15 cm távolságban, a másikat kezébe vegyen egy ceruzát és nyújtsa ki olyan messzire, amennyire csak tudja! Fixálja pár másodpercig a közelebbi kezét, majd a távolabbit, aztán ismét a közelebbit és így tovább 10-szer! Napjában háromszor ismételje a gyakorlatot!

- Mozdulatlan fejtartás mellett, csak a szemgolyót mozgatva nézzen lefelé, majd fölfelé hatszor. Próbálja mindig véghelyzetig vinni a szemét és egy kis ideig tartsa ott, mielőtt tovább vinné.

- Mozdulatlan fejtartás mellett, csak a szemgolyót mozgatva nézzen jobbra, majd balra hatszor. Próbálja mindig véghelyzetig vinni a szemét és egy kis ideig tartsa ott, mielőtt tovább vinné.

- Mozdulatlan fejtartás mellett, csak a szemgolyót mozgatva nézzen jobbra lefelé, majd balra fölfelé hatszor. Próbálja mindig véghelyzetig vinni a szemét és egy kis ideig tartsa ott, mielőtt tovább vinné.

- Mozdulatlan fejtartás mellett, csak a szemgolyót mozgatva nézzen balra lefelé, majd jobbra fölfelé hatszor. Próbálja mindig véghelyzetig vinni a szemét és egy kis ideig tartsa ott, mielőtt tovább vinné.

- Háromszor körözzön a szemével jobbra körbe, majd kis pihenés után balra.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!