Sportbalesetek

Kérdés

Milyen óvintézkedésekkel előzhetjük meg a játszótéri és gyermekkori sportbaleseteket és hogyan csökkenthetjük veszélyeit?

Válasz

A sportolás bármennyire is egészséges, multifunkcionális tevékenység, sajnos mindig fenáll a sérülés veszélye is. A gyermekek egészséges fejlődéséhez hozzátartozik a horzsolás, zúzódás, sebzés, rándulás megtapasztalása, gyakori a törés, ficam, szakadás.

Ránduláskor az ízületi fej eltávolodik a vápától, a szalagok és a tok megnyúlnak, szakadnak, de az ízületet alkotó csontok visszaugranak a helyükre. Rándulást követően az ízület nyugalomban is fájdalmas, duzzadt, esetleg a bőr alatt szederjes vérömleny látható. A sérült testrész mozog, de a mozgásterjedelme beszűkült, a mozgatás fokozza a fájdalmat.

Ficam esetén a fejecs kiugrik a vápából, és nem is tér vissza, sokszor a szalagok és az ízületi tok szakadásával jár. Ezek a sérülések általában jelentős húzó, csavaró vagy oldalirányú erők hatása esetén alakulnak ki. (Buszon, villamoson, fej felett kapaszkodva, ha hirtelen fékez a jármű, illetve nyújtott karra eséskor a felkarcsont fejecse könnyen kiugrik a lapocka sekély vápájából.) Ficam esetén a sérült ízület a rándulásra jellemző tüneteken kívül deformált, nem vagy minimálisan mozgatható, rugalmasan rögzített, vagyis visszaugrik a mozgatás előtti, kificamodott állapotba, a fájdalom erős.

A megrándult ízületet ellátása:
• nyugalomba kell helyezni, a kart fel kell kötni, a lábat fel kell polcolni,
• jó hatású az ízület hideg vizes borogatása, jegelése,
• bokarándulás esetén jó hasznát vehetjük a rugalmas pólyának, fáslinak,
• helyileg alkalmazható kenőcsök (pl fekete nadálytő).

Vízhólyagok megelőzése bejáratott cipővel, száraz zokni viselésével, védőkesztyűvel, jól megválasztott sporteszközökkel lehetséges. A kialakult bullát védjük ragtapasszal.

A sportolás biztonságának fokozása:

Hívjuk fel a gyermek figyelmét a sérülésveszélyre.
Biztosítsunk a gyereknek megfelelő ruházatot, cipőt, védőfelszerelést (bukósisak, úszószemüveg, térdvédő, könyökvédő, kesztyű, szemüveg).
Győződjünk meg az edző felelősségéről, szakértelméről, biztonságos berendezésekről az első sportfoglalkozáson.
Sportágválasztásban kérjük ki a gyermekorvos véleményét (asztma, epilepszia, szívbetegség).
Sportolás előtt és után egy órával ne egyen a gyermek.
Fáradt, beteg, lázas gyerekre ne erőltessük az edzést.
Hányinger, szédülés, rosszullét esetén félbe kell szakítani az edzést.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!