Gyógypedagógiai fejlesztő felkészítés, gyógytorna

Kérdés

Hogyan fejlesszük a halmozottan sérült gyermek finommotorika funkcióit és a két kezének koordinációját?

Válasz

A jól koordinált nagymozgások és finommozgások kialakulásának van előfeltétele, ez a két testfél integrálása, azaz a két agyfélteke integrált együttműködése.

A két testfél mozgásának összerendezését szolgáló gyakorlatok:
- két kézzel tapsoljon test előtt, mögött, fej felett, térd alatt
- két kézzel babzsákot dobjon el
- két lábbal labdát rúgjon el
- két kézzel kismotort, kisautót toljon, húzzon el

A manipuláció fejlesztése egykezes, kétkezes, eszközös mozdulatok gyakoroltatásával valósul meg.

Egy kézzel végezhető mozgások válogatott gyakorlatai:
- csörgő, sípoló játékok marokra fogása, megszólaltatása
- öt ujjal megfogott tárgyak rakosgatása, átpakolása dobozból,dobozba
- szemcsés anyagok közt turkálás marokkal hüvelykujj tenyér felé fordításával (búzadara, rizs, üveggolyók, kavicsok)
- három vagy két ujjal felszedeget, átpakol apróságokat (kukoricaszem, gyöngy, pálcika, korong, papírdarab, csipesz, gyurma) - a nagyobbtól a kisebb felé haladunk(!)

Két kézzel végezhető mozgások válogatott gyakorlatai:
- egy tárgy gyűrögetése, csavarása, hajlítgatása, hajtogatása (kendő, párna, papír, babzsák)
- két tárgy összeillesztése, egyberakása, egymásra helyezése ( formaegyeztető táblák, kockaépítés, gyufásdoboz nyitás-csukás, karika botra fűzése, csavarozás, Montessori torony és edények, golyó zsinórra fűzése)

Eszközhasználat fejlesztése:
- festékbe mártott tenyérrel lenyomat készítése papíron
- festékbe mártott mutatóujjal rajzolni papíron (pötty, gombóc, vonal)
- három ujj közé fogott szivacsot márt festékbe és jeleket hagy felületeken
- ecsetet fog három ujjal, festékbe mártva rajzol vele
- vastag zsírkrétával, vastag filccel ugyanez

Minden fázisban törekedjünk a gyermek spontán érdeklődését felkelteni számára érdekesebb eszközökkel, tárgyakkal.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink