Otthoni torna combnyaktörés után

Kérdés

80 éves nagymamám két és fél hete combnyaktörést szenvedett, rövidesen megoperálták és néhány napja hazaszállították. Járókeret segítségével feláll, megtesz néhány lépést a tanult módon (keret - sérült láb - ép láb), lábait nem emeli, inkább húzza. Hajlandó mozogni, tornázni, hozzáállása nagyon pozitív.

Évek óta szenved több mozgásszervi megbetegedésben (hátgerincsérv, kopások), ennek ellenére általános fizikai állapota kielégítő volt a baleset előtt.

Tanácsát szeretném kérni, milyen tornát végezzünk és milyen gyakorisággal, ill. intenzitással? Naponta hány alkalommal álljon fel és mennyire terhelheti a sérült végtagot?

Válasz

A terhelhetőség mértéke (teljes terhelés, fél testsúly terhelés, végtagterhelés) az operáló orvos iránymutatása szerint történik! A biztonság kedvéért kérdezzenek rá, mikor kezdheti a teljes testsúly terhelést. A járókeretet jól használják, sétáljon minél többet a lakásban. Gyakorolja a magas térdemelést helyben és haladó járásban is. Amikor már biztonságosan közlekedik, észrevétlenül elmarad a keret.

A gyakorlatok helyes kivitelezését gyógytornász jelenlétében tudja elsajátítani! A kiékelődés veszélye miatt arra ügyeljen, hogy a térdek mindig felfelé nézzenek, tehát a lába ne csavarodjon se kifelé, se befelé, a fekhelye pedig ne süppedjen be.
Naponta kétszer végezze a következő gyakorlatokat max. a fájdalomhatárig. A korábbi válaszok közül kiemelt gyakorlatokat is végezheti a mostaniakkal együtt:

Gyakorlatok:
- Hanyatt fekve nyújtózkodás lábakkal lefelé, fej mellé emelt karokkal felfelé - ellenkező irányba, majd lazítás
- a boka erőteljes lefeszítése, majd felhúzása
- mindkét térd erőteljes leszorítása és lazítása
- térd alatti kispárnába (csak a torna idejére) nyomja a térdhajlatot, sarokemeléssel lefelé nyújtózás
- operált lábat talpra húz ( a térd ne dőljön oldalra) és visszanyújt
- ép láb talpon, operált lábat oldalra csúsztat ( a láb ne forduljon kifelé!), majd visszahúzni középállásba
- ép láb talpon, medenceemelés, farizom összeszorítása, lazítás
- operált oldali lábat hashoz húzni (nem erőltetni), és vissza letenni talpra
- ép láb nyújtva emelve, megtartva - közben lábfej felhúzása, lefeszítése többször
- két kéz tarkón, könyököket széttárva az ágy felé feszíti belégzéssel, majd könyökeit egymás felé közelíti kilégzéssel
- karokat oldalra széttárva orron át a levegőt beszívjuk, karokat keresztezve a mellkas előtt a levegőt szájon át kifújjuk.

Ha a hasonfekvés nem kellemetlen, akkor néhány gyakorlatot így is végezzen:
- farizmokat erősen megfeszíteni, lazítani
- mindkét lábat térdben behajlítani, nyújtani
- ép lábat oldalra helyezve operált lábat távolítani, visszahúzni, de csak a test középvonaláig(!)
- mindkét lábat váltva, nyújtott térddel megemelni, vissza letenni.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!