Lábközépcsont törése utáni gyógytorna

Kérdés

Középső fiamnak volt 5. lábközépcsont törése, egy hete került le a gipsz a lábáról. Teljesen gyógyult, fáslival már aznap járogatott rajta, vádlija néha görcsöl, és a bokája merev még, emiatt biceg. Most kezdhetné egy hét után a gyógytornát, kérdezném tudna-e javasolni gyakorlatokat, amiket itthon el tudna végezni. Elég sportos alkat, itthon edz. Azokon a gyakorlatokon kívül, amit logikusan végeznénk - lábkörzés, pipa-feszít stb. - van valami speciális gyakorlat? És mennyire terhelje, rábízható-e ez az érzéseire, vagy van erre valami javaslat? Nagyobb utakat még nem tesz meg, kocsival hozzuk visszük, csak kíméletesen, fáslival járogat.

Válasz

Metatarsus törés rehabilitációjához a következő gyakorlatokat ajánlom.

Üljön le, egy lavór langyos vízbe tegye a lábát és végezze a következőket:

  • pipa-spicc váltogatása lábfejjel
  • talpak be- és kifelé forgatása bekarmolt ujjakkal
  • két irányba bokakörzés bekarmolt ujakkal
  • ujjak bekarmolása erősen, tartani 15 mp-ig(!), majd lazítása. Durva törülközővel dörzsölje át a lábizmait szárításkor, főleg a sarka fölött az ínt és a vádlit.

Ezeket egészítse ki álló gyakorlatokkal:

  • páros lábbal lábujjra állás 20x
  • páros lábbal sarokra emelkedés 20x
  • teli talpon térdhajlításban, csípőszélességben térdrugózás, de a sarka maradjon lent a földön
  • terápiás lépcsőzés kis sámlin: sérült lábbal lépjen fel, jó lábbal lefele lép, a lábfejet ne fordítsa kifelé, a sarkat minél később emelje el a földtől.

Sportolás előtt is ilyen álló gyakorlatokkal melegítsen be. Speciális sport talpbetét viseletével csökkentheti a terhelést a sérült területen.
Nyújtással fejezze be a tornát és az edzést: támadóállás, jó láb elöl, térdrugózás előre 10x, hátsó láb (sérült) sarka a földön maradjon és a térde nyújtva (Achilles-ín nyújtás) legyen.

További speciális technikát javaslok fokozatos terhelés mellett:

Sherrington 1 - Az antagonista izom kifárasztása:
Az antagonista izom megfeszítésével reflexesen ellazul az agonista izom. A mozgás végén ellazítjuk az antagonistát, majd aktív vagy passzív módon tovább nyújtjuk a rövidült agonista izmot. Ha nem jutna el gyógytornászhoz, akkor többek között önállóan így alkalmazható ez a módszer: erdei kiránduláson emelkedőn erős lábfej felhúzással lépjen előre, majd ellazítva támassza talpra, lassan lépjen előre a másik lábbal úgy, hogy a sarka minél tovább lent maradjon.

Sherrington 2 - Reciprok gátlás:
Az agonista izmot megnyújtjuk egészen a fájdalomhatárig. Ezen a ponton megfeszítjük az agonista izmot ellenállással szemben, majd lazítsa el, és azonnal tovább nyújtjuk az új fájdalomhatárig. A Sherrington 2 egyik otthon végezhető gyakorlata: álljon fél talppal egy lépcsőre úgy, hogy a talpa közepétől sarokig a levegőben legyen, csak az előlábra támaszkodjon. Álljon lábujjhegyre jó magasra. Majd engedje le a sarkat a lépcső szintje alá, amilyen mélyre tudja.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!