Keresztszalagsérülés – félek, de nem a műtéttől

Kérdés

39 éves ápolónő vagyok, 4 éve dolgozom idős betegek között. A beteganyag vegyes: Demens, daganatos, stroke.....stb. Egy magán fizetős kórház! Nagyon nehéz fizikai munka, fürdetés, pelenkázás, etetés... A betegekkel együtt mi is kezdünk már tönkremenni! Nagyon-nagyon sok kilót emelünk naponta! De szeretem a munkám! Sajnos 2 hónapja kiestem a kádból otthon. Akkor pár napig fájt, de rendbejött. Most 1 hete újra fájt és elmentem orvoshoz, aki 2-3 héten belül operálni fog. Keresztszalag sérülés, kopás, folyadék - ezt látta az MRI leletemen. Nem félek a műtéttől, mert nagyon jó orvos. Inkább az utána következő idő az ami nagy kérdőjel nálam. Tudok én még a munkahelyemen dolgozni valaha? Milyen hosszadalmas a felépülés? Tudom ezeket előre nehéz megmondani, de a neten különböző fórumokon nagyon elkeserítő dolgokat írnak le. Ráadásul aktív sportolók jó fizikai erőnléttel rendelkezők! Szinte nem is írnak sikeres, teljes gyógyulásról. Ez így van? A mai modern világban, ahol nagyon bonyolult műtéteket tudnak már véghezvinni, ott egy térdet nem lehet rendbehozni? Lehet, hogy túlparázom ezt az egészet? Mi erről az Ön véleménye? Tisztelettel várom és köszönöm válaszát!

Válasz

A műtét után a következő rehabilitációs szakaszokra és azok teendőire készüljön:

1. Gyógyulási gyulladás szakasza (48-72 óra).
Első naptól elkezdhető az óvatos torna. Az ízület duzzanatának csökkentése érintéses kryoterápiával történhet, CPM mozgatógéppel kimozgatható a térd, manuálisan a térdkalács mobilizálandó.

2. Regenerációs fázis (2. naptól a 6. hétig). Fontos! A szalag ekkor a legsérülékenyebb!
A 4-6. hétig csak limitált mozgásterjedelemben mozgatható a térd, műtét függvényében 15-60/90 fokban. Részleges vagy teljes a tehermentesítés a megengedett. Csak zárt kinetikus láncú gyakorlatokat végezhet, vagyis a talpa megtámaszkodik a falnak, labdának vagy a padlónak. Gyakorlati példaként, háttal falnak támaszkodva teli talpon áll és kicsit leereszkedik térdhajlítással, majd nyújtja a térdét.

3. Érési szakasz (a 3. héttől 1 évig!).
A 4-6. héttől már forszírozható a térd végnyújtása, az elülső combizom erősítése, a propriocepció és járásegyensúly fejlesztése óriáslabdával, ülőkorongon, instabil felszínen állva. Nyílt láncú gyakorlatokat végezhet, pl. háton fekve, térdhajlatban átkulcsolva a lábat, térdnyújtás a magasba. - A talpa nincs alátámasztva.

A 3. hónaptól futás, hirtelen irányváltoztatások, trambulinon ugrálás, a 4-5. hónaptól a sportolás is megengedett.

A munkában, hétköznapi tevékenységek végzése közben előforduló káros mozdulatokat mindig kerülje!
Ezek a maximális flexióból pl. guggolásból történő felállás, vagy az erőteljes passzív térdnyújtás, ami a végrotációt akadályozza a zárt ízületi helyzetben, és ha hirtelen csavarás történik a kinyújtott térdben pl. hirtelen, nagy erővel vagy súllyal történik a törzsfordítás ( ágy melletti betegápolás, betegemelés vagy bizonyos sportok köben).

Valóban elhúzódik a térdsérülés gyógyulása, ezért érdemes már az elején jól megválasztani és kooperálni a rehabilitációs szakemberekkel.

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!