Bokatörés utáni talpérzékenység, fájdalom

Kérdés

Belső boka és saroktöréses műtét után, nem érzem a talpam, gyakran vannak fajdalmaim, és a lábujjaim sem mozognak lefelé. Mire számithatok, mivel tudnám elősegíteni a gyógyulásom, lehet ezzel még labdába rúgni..?

Válasz

Az érzéskiesés, mozgásgyengeség idegsérülésre utal. A traumatológushoz vissza kellene menni kontrollvizsgálatra és megmondani neki is, ha még nem tud a tünetekről. Idegsérülés esetén elektromos izomstimulálással, szelektív ingeráram-kezeléssel lehet visszahozni az "életet" a lábába. Az elektroterápiát orvosi beutalóval kezdheti meg a fizikoterápiás ellátórendszerben.

Gondolni kell elhúzódó töréskezelés és tartós fájdalom, gyulladás esetén a Sudeck-atrófia kialakulására is! Ez a neurovegetativ zavar, helyi vérellátási zavar, anyagcserezavar a sérült végtag távolabbi részén alakul ki, későbbi foltos csontsorvadást, funkcióromlást okozva. Ezt nevezik Sudeck szindrómának.

Összegyűjtöttem Önnek azokat a lehetséges tüneteket, melyek a praxisomban legsűrűbben előfordultak és azok mellé rendeltem a leghatékonyabb, szükséges beavatkozásaikat.
1. Ha törés után a kezdeti tüneteket észleljük - a végtagrész terhelésre fokozódó fájdalma, a bőr melegebb, száraz, vörös - akkor az addigi terápiákat függesszük fel, a végtagot pihentessük, tegyünk rá hideg vizes borogatást. Fájdalomcsillapítás, gyulladáscsökkentés indokolt. Tilos mindenféle melegkezelés!

2. Ha a sérült végtagrész hideg, nyirkos, vöröses-szürke színű, nehezen mozog, de a fájdalom csökkent, akkor hideg-meleg váltófürdővel, értornával, értágító gyógyszerrel, kötőszöveti masszázzsal (medencemenet!) kezeljük.

3. Ha a Sudeck atrophia a gyógyulás útjára lépett, akkor a fájdalom tovább csökken, az ízületek mozgása javul, a duzzanat megszűnik, de izomgyengeség, ízületi zsugorodás marad vissza. Ilyenkor óvatosan, kíméletesen, de újra folytatni kell a mobilizációt, funkciójavító gyógytornát egészen addig, míg a funkció teljesen helyre nem áll. Melegkezelések, fizikoterápia ilyenkor már alkalmazható.

A lába keringését javítani úgy tudja, hogy a hátára fekszik, emelje magasba a lábát két perces bokakörzésre, bokaintegetésre. Ezután gyorsan üljön fel két perces láblógatásra. E két pozíciót váltsa ötször egymás után.

A bokaerősítő-nyújtó-mobilizáló gyógytornát otthon is végezze minnél többször szárazon, és időnként vízben. Fokozatos terhelést kezdjen el. Néhány napig csak fáslival vagy bokarögzítővel járkáljon a lakásban, kétóránként emelje magasba a lábát és tornázzon. Ha estére bedagad, polcolja fel. Többször kevés torna többet ér most, mint egy nagy terhelés.

Gyógytorna gyakorlatok otthon:
1.Fekve magasba emelt lábbal bokakörzés, bokaintegetés, biciklizés.
2.Ülve, földön a lába: talp belső szélét leszorít és lazít;
lábujjhegyen lépegetés előre,sarokjárással vissza;
sarkakat kifordít a talajon és visszateszi;
lábujjakat kifordít és visszateszi;
lábujjakat bekarmol és kilöki;
lábakat kinyújtja a levegőben előre, terpeszti, majd zárja.

A vizes tornákhoz üljön le, egy lavor langyos vízbe tegye a lábát:
- pipa-spicc váltogatása
- talpak be- és kifelé forgatása
- két irányba bokakörzés
- ujjak bekarmolása, lazítása
Durva törülközővel dörzsölje át a lábizmait szárításkor, főleg a sarka fölött az ínt és a vádlit.

Ezeket egészítse ki álló gyakorlatokkal:
- páros lábbal lábujjra állás 20x
- teli talpon térdhajlításban, csípőszélességben térdrugózás, de a sarka maradjon lent a földön
- álljon a sérült lábára lábujjhegyre csukott szemmel, és próbálja megtartani, amíg bírja
- támadóállás, jó láb elöl, térdrugózás előre 10x, hátsó láb (sérült) sarka a földön maradjon és a térde nyújtva (Achilles-ín nyújtás)

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!