Bokatörés után – még mindig dagad és feszül

Kérdés

Hatvanas nő vagyok. Külbokatörés és másfél hónapnyi gipsz levétele után még hetekkel is be van dagadva és feszül a lábam, bokám. Csak akkor javul valamennyit, ha fekszem, pihentetem. Milyen gyakorlatok az ajánlottak és hatásosak ilyenkor? Sajnos nem tudok gyógytornára járni a közlekedés miatt.
A leletemen van: "Dg: fract. mal. lat. I.s. miatt rövid felvágott avt. gipszet kapott
Státusz: gipszben p. mentes. gipszeltáv. érzés kering. megtartott bokaf. beszűkült
Prophylaxis, egyéb meghatározott
A bal oldal külboka törés jó helyzetben átépült."

Válasz

A gyakori járás, kis terhelések a legfontosabbak. A járáshoz kényelmes, stabil, zárt félcipőt vegyen fel. Arra kell figyelni, hogy a lábát ne fordítsa kifelé (a térdkalács és nagylábujj előre nézzen), és a térdét hajlítva emelje előre lépéskor (ne oldalra lendítse nyújtva a teljes végtagot)!
Járkálások közötti időben - kb. kétóránként - tornázzon.

Gyakorlatok háton fekve:

  • sérült lábbal biciklizzen a levegőben
  • sérült lábfejjel integessen, körözzön, forgassa a talpát erőteljesen ki- és óvatosan befelé
  • láb ujjait bekarmolja, szétterpeszti
  • kinyújtott láb térdhajlatát erősen leszorítja az ágyba, majd ellazítja
  • két láb talpon, óvatosan felemeli a medencéjét a farizom megfeszítésével és visszaengedi

Ülve végezhető gyakorlatok:

  • váltva lengeti a lábait (térdét kinyújtja és behajlítja)
  • előre nyújtott lábakat teljesen nagy terpeszbe nyitja, zárja csípőből
  • nagy karkörzéssel mély levegőt vesz és kihúzza magát egyenesre, majd összegömbölyödve kifújja szájon át a levegőt
  • talpak a földön, pipa-spicc váltogatása
  • talpak be- és kifelé forgatása bekarmolt ujjakkal
  • két irányba bokakörzés bekarmolt ujakkal
  • ujjak bekarmolása erősen, tartani 15 mp-ig(!), majd lazítása
  • a lábfejet jól húzza hátra, hogy az Achilles-ínt megnyújtsa
  • felállás-leülés gyakorlása: sérült lábat földön előrébb csúsztatva, két kezével támaszkodva állásba nyomja magát, majd lassan engedi vissza magát - huppanás nélkül

Egészítse ki álló gyakorlatokkal kapaszkodva cipőben, szükség esetén fásliban:

  • páros lábbal lábujjra állás 20x
  • páros lábbal sarokra emelkedés 20x
  • teli talpon térdhajlításban, csípőszélességben térdrugózás, de a sarka maradjon lent a földön
  • támadóállás, jó láb elöl, térdrugózás előre 10x, hátsó láb (sérült) sarka a földön maradjon és a térde nyújtva (Achilles-ín nyújtás)

Kapaszkodás nélkül állva:

  • helyben járás magas térdfelhúzással
  • nagyobb terpeszben helyben járás
  • testsúly áthelyezése egyik lábról a másikra
  • járás ellentétes karlendítéssel

Lépcsőzés menete, ha még nem tud váltott lábbal járni:

  1. Felfelé a tenyérre támaszkodva először a jó(!) lábbal fellép, így azzal fel tudja nyomni magát, és már csak utána húzza a sérült lábat.
  2. Lefelé először a rossz(!) lábat teszi az alsó lépcsőre, a kezére támaszkodva lép le a jobb lábával.

A tornák közti időben emelje székre a lábát és pihentesse, a felesleges lógatást kerülje!

Váliné Fekete Szilvia
gyógytornász, egészségügyi szaktanár

KÉRJEN IDŐPONTOT! >>> Elérhetőségeink

Hasznosnak találta? Kérjük nyilvánítsa ki tetszését facebook oldalunk javára! Köszönjük!