Gyógytorna perifériás artériás betegségre, érszűkületre, Raynaud-szindrómára

Az artériás betegségek leggyakoribb okai az ateroszklerózis (érelmeszesedés) talaján kialakuló akut, hirtelen elzáródást okozó tromboembólia. Tünetileg hirtelen jelentkező fájdalom, a végtag elfehéredik a fájdalom alatti területen és ott az artériás pulzus sem tapintható. Ha nagy ér zárul el, érsebészeti ellátást igényel, ha kis ér, akkor konzervatív terápiát kap, vagyis gyógytornát.
A lassan kialakuló elzáródással járó, krónikus artériás betegségek: Bürger kór, az időskori érszűkület (atherosclerosis obliterans), és a cukorbetegség érelváltozása (angiopátia diabetika).

Funkcionális szempontból a folyamatot négy szintre, Fontaine-féle stádiumokra bonthatjuk:

• kompenzált érszűkület (hideg végtag, nincs fájdalom)
  • járáskor, terhelésre jelentkező fájdalom – “kirakat-tünet”: ha megáll az utcán, elmúlik a fájdalom (claudicatio intermittens)
  • nyugalmi fájdalom
  • gangréna, nekrózis, trofikus zavarok, elszíneződés

Terápia Fontaine szerint

• Az érkárosodás kimutatható, de nincs különösebb panasza. Elsődleges a megfelelő életmódvezetés rendszeres testmozgással, a rizikótényezők kiszűrésével, az alapbetegségek gondozásával. Az artériás áramlás fenntartása ciklikus, dinamikus mozgással: gyaloglás, kerékpározás, úszás, kocogás.
  • Napi minimum 30 perces ütemes mozgásterápiával, az intervallum tréninggel a keringési tartalékot növeljük (meglévő collaterális pályák nyílnak meg és újak alakulnak ki). A célzott értornát az elzáródástól, szűkülettől távolabb levő izomcsoportokra kell koncentrálni. Az edzést egy funkcionális teszt eredményére építjük, mely az elzáródás helyét árulja el. Módszerei: Guggolási teszt, lábujjhegyre állás teszt, járásteszt. A terápia fontos része a járásgyakorlat, lehetőleg 100 lépés/perc ütemezéssel. A gazdaságos járástechnika elsajátításával át tudja hidalni gyalogláskor a megállásra kényszerítő fájdalmat. A felső végtagon a szubklávia elzáródása esetén a felkar izomedzése, alkar-csukló oklúziónál a bőrkeringés fokozása szükséges.
  • Ebben a stádiumban a meglévő keringés fenntartását és fokozását célozzuk meg, de nem terhelheti meg a torna az alsó végtag keringését. A mozgásterápia izometriás, helyzetváltoztatási és légzésgyakorlatokból áll. Módjai: Az ép végtag nagyízületi mozgásai a konszenzuális hatás révén serkentik a másik láb keringését is. Az érszűkületes végtag Ratschow körzései (pl. levegőbe nyújtott lábbal bokakörzés magasban hátonfekve) és a mellkasi szívóhatás mély belégzéskor segít kiüríteni a vénákat. Pár perc után felül, lelógatja a lábát és ujjaival bekarmol és kilöki párszor. A felvett új pozíció hemodinamikai változással jár, a vénák megtelnek vérrel, a láb kipirosodik, majd feküdjön újból a hátára légzéssel egybekötött lábkörzésre (lába magasban). A lába amikor elfehéredik, az erek kiürültek. A két helyzet változtatása edzi az ereket, javítja a szövetek oxigénellátottságát.
  • Nem tornáztatjuk akut állapotban, csak nyugalomba helyezzük. Száraz elszíneződés esetén kötőszöveti masszázs alkalmazható, mely reflex útján tágítja az ereket. Nedves gangréna esetén sebét ellátjuk, és amputáció válhat indokolttá. Az érbeteg amputáltak rehabilitációjának fő célkitűzése az önellátás, a lehető legjobb életminőség biztosítása, a szociális izoláció elkerülése.

Kardiológiai gyógytorna, diabetes gyógytorna

Minden kezelés előt klinikai formulával határozzuk meg az optimális edzési pulzusszámot. A kezelés alatti paramétereket vérnyomásmérővel, mellkaspánt-szenzorral és/vagy radiális pulzus számolásával ellenőrizzük és tartjuk szinten. A terhelés intenzitását trambulin, step-pad, physioball, TRX rehabilitációs célú használatával emeljük, a kezelés végén pedig egyéb célzott gyakorlatokkal, kiegyensúlyozottan állítjuk helyre a nyugalmi pulzust. A kezelések ismétlésével a cardiopulmonális terhelésintolerancia és glükózintolerancia javítható, a vércukorszint tartható, a zsíranyagcsere normalizálható.

• elhízás, cellulitis, magas össz- és LDL koleszterinszint
  • csökkent légzőszervi-, szív- és érrendszeri terhelhetőség
  • magas vérnyomás, szapora pulzus
  • metabolikus szindróma