Baleset, műtét utáni rehabilitáció

Alapját az ízületi funkciók helyreállítása, a korábbi élettani, illetve a körülmények és lehetőségek szabta legjobb mozgáshatárok elérése, az ízület stabilizálása, a körülölelő izomzat megerősítése képezi. Cél a mozgásképesség minél teljesebb visszanyerése, akár a megelőző sportolói, élsportolói szintnek megfelelően.

Alkalmazási területek

• csonttörés, szalagszakadás, Sudeck szindróma (algodystrophia) megelőzése(!) és kezelése
  • rándulás, húzódás, ficam
  • Schleuder-trauma, ostorcsapás sérülés
  • sportsérülések, fitnesztermi balesetek
  • bütyök, kalapácsujj, hallux valgus, dongaláb, tibiatorsio, patellaficam, veleszületett csípőficam, habituális vállficam, radiusfej-luxatio, carpalis alagút szindróma műtét utáni és konzervatív kezelése
  • hemofília okozta ortopédiai elváltozások, csecsemőkori ortopédiai fejlődési rendellenességek (dongaláb, csípőficam, ferde nyak, Sprengel-deformitás, szülési felső végtag bénulás)

Alkalmazott terápia – eszközös és eszköz nélküli, aktív és passzív gyógytorna elemek

• Mulligan-manuálterápia, trakció, deep-masszázs, Terrier-lágyrésztechnika, Trigger- és Tenderpont terápia, kinezio tape, Tens, termoterápia (jég, fangó, infravörös lámpa), orvosi funkcionális tréning

A Flossing-módszer

Az orvosi Flossing módszer a kompressziós terápia és a kineziotape ötvözete, hatékony a traumatológiai gyógytornában, az izom- és ízületi panaszok rehabilitációjában, a sportregeneráció területén. A problémás képleteket speciális szalag általi, rövid ideig tartó leszorításban (flossingolás) aktív vagy passzív izommunkával átmozgatjuk, mely elsősorban a sérülés jellegétől, kiváltó okától függ. A szükséges szöveti kompressziós és csúsztatási irányok ismeretében határozzuk meg a szalag nyújtottsági fokát, a nyújtás irányát, a behatás idejét. A latex nyomásának hatására a nem kívánt anyagcserebomlástermékek a nyirokrendszerbe diffundálnak. A szalag levételével a problémás szövet vagy ízület újra telítődik friss vérrel, tápanyaggal és oxigénnel. A szalaggal együtt végzett mozgásoknak köszönhetően a bőralatti kötőszövet, izmok, csontok és ízületek eltolódnak egymáshoz képest, így feloldódnak a blokkolást, mozgási akadályt okozó letapadások. A flossing szalag súrlódása a bőr alatti érzékelő sejteket, a mechanoreceptorokat stimulálva megakadályozza a fájdalom továbbvezetését a gerincvelő felé.

Tehermentesítés

Hasznos minden heveny fájdalom állapotában. A nyak terhelését csökkenti a Glisson-féle húzatásos kezelés és a habszivacs nyakgallér (Schanz). Az ágyéki gerinc terhelését a tépőzáras fűző és az isiász-fektetés (Fowler-helyzet): térdet felhúzva, lábszárat megemelten alátámasztva kemény, vízszintes helyzetben háton vagy oldalt fekve.

Felső végtag és vállöv tehermentesítését szolgálja a nyakba felkötött háromszögletű kendő, megpihen benne a kar.
A csípő tehermentesítését hasonfekvésben kis terpeszben lazán vagy húzatással érjük el.

Proprioceptív fejlesztés

A proprioceptor az izomban, ínban, ízületi tokban, szalagban található érzőreceptor, ami a testhelyzetet, az izmok tónusát, az ízületek állását érzékelve küld információt az agynak anélkül, hogy az tudatosulna bennünk. Minél bonyolultabb, gyorsabb a mozdulatsor, annál fejlettebb propriocepció és idegrendszeri vezérlés szükséges hozzá. Hiánya vezet ficamhoz, ránduláshoz, húzódáshoz egyéb sportsérüléshez, hétköznapi balesetekhez. A proprioceptív tréning lényege, hogy instabil helyzetekben folyamatos izommunkával és nehezítésekkel – megdolgoztatva az ízületben a Ruffini végződéseket, Pacini testeket, a Golgi ínorsót, az izomhasban az izomorsót – meg kell őrizni az egyensúlyt.

Alkalmazási területek

• instabil, laza ízületek
  • ismétlődő ficam, rándulás
  • boka és térd sérülései
  • hypermobilitás szindróma
  • egyensúlyzavar

PIR technika

A posztizometrikus relaxáció a cseh származású neurológus, Karel Lewit által kifejlesztett technika, lényege az izom kontraktilis elemének dekontrakciója. A kezelés úgy zajlik, hogy egy adott – meghatározott helyzetben nyújtva tartott – izom összehúzódásának kiváltása után ellazít a páciens, majd meghatározott irányban, erővel, megtartással passzívan nyújtja a terapeuta. Hatékony módszer, izomlazító és fájdalomcsillapító hatása gyors.

• baleset, műtét utáni izomrövidülés
  • befagyott váll
  • korlátozott mozgások
  • csípő, térd, könyök, csukló, ujj, nyak, gerinc mozgásbeszűkülése
  • testszerte kiújuló izomcsomók

Biosun fény- és színterápia

A készülékkel polarizált fényt irányítunk közvetlenül és koncentráltan a kezelendő felületre. Ez a fény alacsony energiájú, UV sugárzástól mentes, inkoherens fény a 480-3400 nm hullámhossz-tartományban, a látható fénytől az infravörös tartomány bizonyos részéig. A fény energiája behatol a bőr alatti szövetekbe, sejtszintű biológiai láncreakciót indít el, amit foto-biostimulációnak nevezünk. Serkenti a helyi vérellátást, nyirokáramlást, enyhíti a fájdalmat, gyorsítja a sebgyógyulást.

• sportrehabilitációban ín- és szalagsérülések
  • izom-, csont- és ízületi gyulladás
  • sebkezeléshez
  • ekcéma, pikkelysömör
  • szezonális hangulati zavar, téli depresszió

TENS (transzkután elektromos neurostimulátor)

Bőrön át alkalmazott elektromos idegstimuláció a fájdalom enyhítésére jól lokalizálható krónikus hátfájásban, övsömörben, ízületi gyulladásban. A kezelés lényege, hogy a TENS készülék által keltett impulzusokkal csak a vastag érző idegrostokat ingereljük, meggátolva ezzel azon vékony idegrostok ingerületvezetését, amiken keresztül a fájdalom érzete a gerincelőn át az agyba jutna.

Irányított kryoterápia

Az eljárás a receptorok hideg elérzéstelenítésén alapul. Endorfint felszabadító hatása miatt a fájdalmat kioltja, hűtő hatása a gyulladást csökkenti, értágító hatása a keringést és anyagcserét javítja, izmokat ellazítja.

• sportsérülések
  • reumatológiai panaszok
  • traumatológiai esetek

Hideg borogatás, leöntés, lemosás

• akut állapotokban rándulás, ficam, húzódás
  • ízületi gyulladás, ínhüvelygyulladás
  • szalag-, izomsérülés esetén

Meleg borogatás, leöntés, lemosás

• Elhúzódó, makacs fájdalom, gyulladás esetén fájdalom enyhítésére, izomgörcs oldására.

Ez is érdekelheti...