Lágyrészbetegségek, lágyrészreumatizmus

Ebbe a betegségcsoportba az inak, ínhüvelyek, szalagok, nyáktömlők, ízületi tok, íntapadások elváltozásai sorolhatók. Akut túlerőltetés, krónikus irritáció, trauma, fertőzés, degeneratív elváltozások, pszichés túlterhelés, tartós nyugalom szerepel a kiváltó tényezők listáján.

A bursitis leggyakoribb megjelenési helyei a vállon, könyökön, csípőn, térden. A bursák az inak alatt a mozgások olajozottabbá tételét segítik elő. Gyulladásuk következtében fájdalom, nyomásérzékenység, mozgáskorlátozottság, duzzanat lép fel.

A tendinitis, tendovaginitis az ín- és ínhüvely gyulladása. A túlerőltetés savós (erős duzzanat, nagy fájdalom), a fertőzés gennyes, a degeneráció száraz gyulladást okoz. Formái vállon a PHS, kézen az ún. pattanó ujj (hajlító inak csomószerű megvastagodása), a pattanó hüvelykujj (feszítő- és távolító ín gyulladásos beszűkülése), de Quervain tendinitis, csípőn a coxa saltans, bokán a tendinitis m. tibialis anterior és posterior (sípcsonti elülső és hátulsó izom disztális inai). Tendoperiosteális eredetű a sarokcsont talpi felszínén, a belső támaszkodási oldalon jelentkező erős fájdalom periossitis calcanei esetén is (csonthártya érintettség).
A miofibrositis szindróma az izmok fibrózus struktúrájának generalizált elváltozása. Kemény, fájdalmas izomcsomók (myogelosis csomók, ún. trigger pontok) testszerte, kényszertartás, fáradékonyság, izomgyengeség, frontérzékenység, alvászavar jellemzi. Ellátása komplex balneo-fiziko-gyógytorna-pszichoterápiát igényel. SMR masszázshengerrel és Peter Hess-féle hangtálkezeléssel szélesíthető a paletta a panaszok megszüntetése érdekében.
Lokalizált miofibrositis formái kézen a Dupuytren-kontraktúra – a tenyéri fascia fibrosisa, ami ráterjedhet a bőrre és a hajlító inakra, továbbá a cukorbetegséget gyakran kísérő merev kéz szindróma.

Alkalmazott terápia – aktív és passzív gyógytorna elemek

Mulligan-manuáltrápia, Glisson-nyújtás, Terrier-lágyrésztechnika, idegmobilizáció, Trigger- és Tenderpont terápia, kinezio tape, Dorn-Breuss terápia, autogén tréning, hangtál kezelés, termoterápia (jég, fangó, infravörös lámpa)

Irodalom

© 2009-2017 Gyógytornapraxis.hu | Deutsch |  Valid XHTML 1.0 TransitionalValid CSS!